Veckans Affärer: "Nu sprids hennes coola Bag-all över världen"

Veckans Affärer: "Nu sprids hennes coola Bag-all över världen"

 

Hennes tygpåse skulle ersätta presentpapper – men framgången kom inte där hon tänkt

HÅLLBART Nu sprids hennes coola Bag-all över världen

”Jag har alltid känt att jag ville driva en egen verksamhet, man blir liksom inte ordentligt fri annars. Frågan var bara vad jag skulle göra”, berättar Jennifer Jansch, grundare och ägare till Bag-all.

I jakten på en affärsidé funderade hon på alltifrån smycken till bäddsoffor, men såg många utmaningar och sina egna brister. Men det var ett område där hon alltid fått bekräftelse.
”Folk tyckte att jag hade bra smak, det hade jag fattat.”

Redan som 16-åring började hon jobba som stylist på tidningen Okej. Det var Hans Hartvig som upptäckte henne när hon medverkade i hans film ”Gröna gubbar från Yr”. Hon fortsatte sin stylist-bana samtidigt som hon pluggade på New York School of interior design. Det blev också ett och annat frilansjobb åt Aftonbladets söndagsbilaga. Det var där hon träffade Carina Nundstedt. Tillsammans startade de tidningen Mama.
”Mitt bidrag handlade mycket om att få kändismammorna att ställa upp med sina bebisar i famnen. Det var lite fult på den tiden.”

Det var först för sex år sedan, när hon och familjen bröt upp från livet i Sverige för att flytta till New York, som hon tog tag i sin dröm på allvar. Ur en amerikansk miljörörelse hämtade hon äntligen den idé hon letat efter.
”De sålde tygpåsar för att ersätta presentpapper, påsar som kunde användas om och om igen. Idén var ju svinbra, men jag tyckte påsarna var fula och tänkte att här kunde jag göra en insats.”

I vardagsrummet i den nya lägenheten i New York satte hon sig och började sy presentpåsar med en ny design. Men sedan kom resten.
”Jag kunde absolut inget om marknadsföring och sälj eller driva ett företag. Det enda jag hade med mig var koll på bra stil.”
Som så många andra entreprenörer vittnar hon om hur hon misstog sig på tiden från idé till utförande. Det var ”tålamodsprövande” som hon uttrycker det. Ovanpå det visade sig att kunderna inte använde hennes tygpåse till det hon hade tänkt.
”De stoppade alltifrån skor till hårtorkar i mina påsar, men inte presenter. Det var frustrerande men efter ett tag insåg jag var tvungen att skruva på min affärsidé och göra påsar specifikt för att stoppa saker i. Nu är dessa organisationspåsar Bag-alls största produkt. Vi fortsätter att sälja presentpåsar och hoppas att folk blir miljösmartare i framtiden.”

Även om själva idén med en tygpåse är resurseffektiv hade Jennifer Jansch hoppats kunna göra produkten grön fullt ut. Men där gick hon bet.
”Jag letade gata upp och gata ned i New York men det var så fruktansvärt dyrt. Jag skulle göra ett alternativ till presentpapper så det fick inte bli för dyrt. Man måste också vara realist, vissa saker kan man inte göra till 100 procent.”
Det blev produktion i Kina och bomullstyg från Indien. Tygvalet är under ständig omprövning, påpekar hon.
Utan hjälp av externa finansiärer men med råd från många, inte minst från Robert af Jochnik som är hennes mammas sambo, säljer hon idag sina återanvändningsbara bomullspåsar i 26 länder runt om i världen. Över hälften via stora kedjor som Bloomingdales, Shopbop, och Anthropology och resten över nätet och i butiken på Mott Street i New York. I slutet av maj öppnar Bag-all sin andra butik, på Roslagsgatan i Stockholm. Nummer tre blir troligen i Japan under andra hälften av 2017.
”Det har gått jättebra i Japan. För ett år sedan, när ett japanskt varuhus berättade om sina planer att sätta upp en Bag-all pop-up store nämnde jag att tänkt skriva en bok om min frustration över att folk inte fattade det här med presentpåsar. De uppmuntrade mig och efter mycket vånda är boken nu klar.”
I ”Drömfångaren” uppmuntrar hon läsarna att hitta sin egen väg och fullfölja sina drömmar.
”När jag skulle starta Bag-all saknade jag en bok med handfasta råd och inspiration. Alla businessböcker var så tekniska och oinspirerande.”

Snart tar Jennifer Jansch familjen med sig och drar vidare. Till Bali.
”All min tillverkning är i Asien och min viktigaste roll är produktutveckling. Det blir en bättre bas och färre långa resor. Dessutom har vi hittat en fantastisk skola för barnen mitt i djungeln, Green School.”

Jennifers tre bästa råd:

”Våga följ din intuition och magkänsla. Så fort jag går emot det jag känner är rätt blir det problem.”

”Jag tycker inte man ska fokusera så mycket på vad man inte kan. Ta en sak i taget och lita på att det kommer lösa sig vartefter.”

”Det finns så många idéer om hur verksamheter ska skötas. Strunt i det, sköt din verksamhet så som det passar dig och dina anställda."




Also in News

Baby got Stuff
Baby got Stuff

Vi på Bag-All är glada att kunna presentera våra nya påsar för bebisar! Så många av er har efterfrågat en perfekt doppresent eller påse att ta med till er kompis nyfödda barn. Baby Stuff och Baby Couture är perfekta då de är lika mycket en present till barnet som till föräldrarna.
Påsen kommer med ett handtag så de kan hängas upp i barnets rum eller i badrummet. Den kan också stängas igen så att den lätt kan tas med i barnvagnen, fylld med blöjor, nappar och våtservetter.  

Read More

Back (pack) to the future
Back (pack) to the future

En ryggsäck är bra att ha för alla möjliga tillfällen. Till skolan, på resan eller hängandes hemma som en förvaring. Vår nya Robot Backpack är perfekt storlek för matsäcken på skolutflykten, Gympakläderna eller leksaker för en övernattning hos en kompis.
För en extra fin påse, monogramma ditt barns namn på påsen. 

Read More

Hotel Addict
Hotel Addict

Bag-alls grundare Jennifer Jansch vet en och annan sak om att resa och är självklart en flitig användare av våra travel bags under hennes resor. 

Sedan några månader tillbaka bor hon på Bali med familjen och har delat med sig om sina bästa hotell och Airbnb tips till online tidningen Hotel Addict.

Nedan kan du läsa Jennifers tips. För att se hela intervjun med bilder, och fler härliga reportage gå in på hoteladdict.se 

Read More